Тема: «Публічний виступ: готуємось до успіху».
Мета заняття: забезпечити засвоєння та узагальнення знань про ораторське мистецтво, сформувати уявлення про досягнення та життєвий шлях відомих, яскравих та успішних постатей району;продовжити розвиток творчої активності та формування вміння узагальнювати інформацію, робити висновки, формування практичних навичок та вмінь публічного виступу.
Тип заняття: формування практичних умінь і навичок.
Форма заняття: загальне (фронтальне).
Методи та прийоми:словесні, наочні, практичні, репродуктивні та пошукові.
Обладнання: інформаційні картки, презентації, стікери, паперові моделі.
Хід заняття
І. Вступна частина.
- Організаційний момент-перевірка присутніх та всього необхідного обладнання дляпроведення заняття.
- Повідомлення теми та мети заняття, очікуваних результатів.
- Мотивація навчальної діяльності вихованців:
- Вправа «Ланцюжок моїх думок». Мета: з’ясування низки основних проблем, що відчувають школярі під час публічного виступу, окреслення кола їхпотреб, мотивування до впевненої поведінки під час виступу як запоруки успішності в соціумі.Вихованці по колу називають своє ім'я і продовжують фразу: «Для мене виступ на конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт — це...». Обговорення та напрацювання плану заняття.
- Притча про вплив слова та дії оратора на віру людей, здійснення ними неймовірних подвигів (додаток12).
- Актуалізація опорних знань:
- Вправа «Асоціативний кущ»- «Справжній оратор?». Мета:з’ясування рівня знань вихованців, їх асоціації щодо ораторського мистецтва.
- Презентація «Відомі люди - про ораторське мистецтво».
ІІ. Основна частина.
- Інформаційне повідомленняз використанням презентації «Методи та прийоми вдалого виступу»:
- Стрес викликає не сама ситуація публічного виступу, а реакція людини на цю ситуацію. Невідоме часто провокує страх, тому, щоб не почуватися під час виступу некомфортно, слід підготуватися до нього заздалегідь.
- Підготовка до виступу. Готуючи виступ, необхідно:дізнатися про місце проведення конкурсу-захисту, про особливості аудиторії, присутність вашої «групи підтримки», про членів комісії та їх наукові здобутки;спланувати доповідь; підібрати цікаві приклади, порівняння, епітети; написати остаточний текст доповіді.
- Як виступати? Продумай структуру виступу. Запиши виступ повністю.Відкоригуй свій текст. Підготуй тези виступу. Визнач стиль виступу.
- Корисно знати: під час виступу оратора увага слухачів зосереджується на його зовнішності (90%). При першому спілкуванні з людиною невербальній комунікації приділяється 55% уваги, тембру голосу та інтонації — 38%, а інформації — лише 7%.
- Під час виступу важливо дотримуватися:відповідності вербальної і невербальної інформації;природної поведінки (пряма постава, жестикуляція вільна, не надто активна і не пасивна, жива міміка, посмішка; погляд — на слухача, а не на стелю, підлогу чи у вікно; голос природний, не крикливий) (додаток 13).
- Вправа «Робота в групах - невербальні прояви поведінки під час виступу». Мета: ознайомлення вихованців з особливостями-родзинками невербального прояву впевненої поведінки.
Учасники об'єднуються в групи і обговорюють одну із запропонованих тем:
- «Яка мова найкраще сприймається слухачем.»
- «Яка хода і постава говорить про вашу впевненість.»
- «Як доповідач може з гідністю відреагувати на несподіванки.»
- «Як краще користуватися текстом доповіді.»
Після 5 хв для обговорення групи презентують свої напрацювання.
- Вправа «Робота в міні-групах - оратор». Мета: сприяти формуванню навичок публічного виступу, виробленню стратегії і тактики впевненої поведінки.
Учасники об'єднуються в групи по 3 особи («оратор», «представник комісії», «друг»).
«Оратор» має презентувати доповідь за визначеною темою науково-дослідницької роботи, користуючись порадами «представника комісії» та «друга», взявши до уваги отриману інформацію щодо структури виступу, вербальної і невербальної поведінки під час виступу. На виконання завдання в групах дається 5хв., на презентацію «ораторів» — по 2 хв. Після виконання вправи — обговорення.
- Індивідуальна робота по напрацюванню практичних навичок і вмінь ораторського мистецтва «Я-юний оратор».
Вихованці, отримавши інформаційні картки «Відомі постаті Новоукраїнського району», готують індивідуальний виступ-захист, використовуючи отримані протягом заняття рекомендації.
Після 5-7 хв підготовки, кожен учасник презентує «цікавинки» життя яскравих особистостей району, а слухачі, аналізуючи виступ, за необхідністю чи бажанням, надають рекомендації та задають питання. Після виконання вправи – обговорення (додаток 14).
ІІІ. Заключна частина.
- Обґрунтування можливості використання школярами отриманих знань, умінь та навичок: виступи почесних гостей – посадовців, представників влади, вчителів, учнів-членів Малої академії наук, що мають досвід публічних виступів, захистів власних досліджень.
- Загальний підсумок та висновок заняття із зазначенням його позитивних та негативних моментів.
Вправа «Валіза знахідок та порад». Усі присутні за бажанням, використовуючи стікери, узагальнюють отриманні поради та ідеї публічного виступу, презентують їх та прикріплюють на «модель валізи».
- Вправа «Валіза, м’ясорубка, корзина» (за наявності часу та необхідності). Мета: систематизація отриманої інформації. Вихованці дають відповідь на запитання:
- Що з почутого на занятті Ви будете обов’язково використовувати? («валіза»)
- Що потребує додаткового осмислення? («м’ясорубка»)
- Що виявилося абсолютно некорисним? («корзина»).
Обговорення.
- Релакс-вправа «Небо». Мета: зняття психоемоційної напруги, актуалізація особистісних ресурсів.
Педагогом пропонується сісти всім зручно, заплющити очі, дихати рівномірно, спокійно, звільнитися від м'язового напруження в тілі.
«Уявіть, що сьогодні сонячний літній день. Ви лежите на траві. Відчуваєте м'якість, свіжість і пахощі цієї трави. Лежачи на спині, ви дивитеся в небо: чисте, безхмарне, блакитне. Подивіться на нього ще декілька секунд.Ось у полі вашого зору з'явився метелик. Коли він пролітає над вами, розгляньте його крильця, простежте, як він віддаляється, зникаючи з поля зору.Тепер ви помічаєте орла, який летить високо в небі, простежте за його польотом, за помахом його могутніх крил. Ваш погляд — високо-високо в блакиті неба.Тепер ви помітили цікаву хмаринку, легку та білосніжну. Вона відлітає, і перед вами лише небо. Відчуйте себе небом — всеосяжним, загадковим і безмежним. Ви можете досягти всього, побачити все, проникнути скрізь, ніщо не зможе вас зупинити. Відчуйте легкість польоту, впевненість у собі. І промовте до себе: «Я зможу...» (Обговорення.)
- Після заняття всі учасники отримують пам'ятку (додаток 15).
|