Суббота, 20.04.2024, 18:03
Ви увійшли як Гость | Група "Гости"Вітаю Вас, Гость


Головна » Статті » Матеріали керівників

Червона книга України. Природно-заповідний фонд рідного краю, регіональний список рідкісних рослин

Тема.  Червона книга України. Природно-заповідний фонд рідного краю, регіональний список рідкісних рослин

  ( гурток «Екологічне краєзнавство». Керівник Кравченко А.Л.).

 

Мета: продовжити ознайомлення  дітей з природоохоронною діяльністю, з поняттям «Червона книга».  Розширити знання про рідкісні рослини рідного краю, з’ясувати причини зменшення їх  чисельності та познайомити дітей з  методами охорони природи. Ознайомити дітей з значенням природно-заповідного фонду рідного краю в охороні біорізноманіття;

розвивати  пізнавальні інтереси, спостережливість, уміння логічно мислити;

виховувати дбайливе ставлення до природи, піклування про її відтворення.

Опорні терміни і поняття: рідкісні і зникаючі рослини, Червона книга України, справжній степ, петрофітний (скельний) степ, заповідна територія, заказник.  

Міжпредметні зв’язки: біологія, географія.

Тип заняття: комбіноване.

Форма заняття: загальне. 

Методи та прийоми: бесіда, застосування ІКТ, робота в парах, постановка проблемних запитань,   творча робота.

 Обладнання та матеріали: персональний комп’ютер, демонстраційний проектор, екран, аудіозапис пташиного співу,   картосхема  району, великі і маленькі фотосвітлини рідкісних рослин рідного краю, плакат та картки «Причини зміни чисельності рідкісних рослин», плакат «Куточок петрофітного степу».  

Хід заняття.

І. Вступна частина.

-  Організаційний етап

-   Повідомлення теми і мети уроку, мотивація.

Надворі лютий – останній день зими. Але вже сьогодні під теплою ковдрою

пухкого снігу  пробуджуються маленькі паростки  життя. Уявимо себе біля річки у весняний погожий день.

 Звучить аудіо запис  пташиного співу. Керівник гуртка зачитує вірш.  На екрані демонструються світлини рідкісних рослин рідного краю.

Весна. І озиваються до неї навіть скелі:

Похмурий сірий стрій їх криють кольори веселі.

У небо камінь перетвориться, здається -

То гіацинтика блідого квіт потчеться.

В це небо межи скель киває сонно

Пухнастий цвіт чорніючого сону.

А в зелені трави он хоровод зірковий -

То  горицвіт цвіте, і ще перстач пісковий.

Дзвониковидні квіти по ярах – то рябчик руський,

Милує око жовтим цвітом тюльпанчик бузький.

В весняній крупці жовті, сині, фіолетові, бузкові

Метелики-квітки - то півник карликовий.

І ти вдихаєш глибоко, і пахне степ весною -

В повітрі аромат понтичних півників й фіалки запашної...

 А влітку скелі сонця жаром дишуть,

А степові вітри траву м'яку колишуть -

Пухнастим шовком, довгим вусом білим

Хвилюються гранітна й волосистая ковили.

На жаль,  в степу зустріти можна рідко

Жовтеньку з білим волохату астрагала квітку...

Степ петрофітний марить про минуле давнє й дике,

Посеред рідкісних рослин - бузька гвоздика

І квіточка її рожева скромна

Занесена в Червоний список охорони.

 

Бесіда з узагальнюючими запитаннями.

  • Які з перелічених рослин ви знаєте? Чи зустрічали їх у природі?
  • Що поєднує ці рослини? ( всі вони рідкісні, занесені до Червоної книги України та Червоного списку рідкісних рослин, що охороняються в Кіровоградській області).
  • Що таке Червона книга України? Чому вона Червоного кольору?
  • Чи всі слова у вірші, який ви прослухали вам відомі?  Що таке петрофітний степ? (Кіровоградська область знаходиться у степовій природній зоні. Є справжні степи різнотравно-типчаково-ковилові та петрофітні степи з виходами на поверхню гранітів. Назва походить від грецького слова «петрос»  - камінь)

Повідомлення теми заняття.

Отже, сьогодні ми з вами  будемо говорити про рідкісні рослини рідного краю, з’ясуємо  причини  зменшення їх кількості та заходи і необхідність охорони.

ІІ. Основна частина

1. Робота в парах.  Обєднуємось в пари. Діти отримують великі і маленькі фотосвітлини рідкісних  рослин рідного краю ( по 1 – 2) із зазначенням назви рослини, екологічних особливостей, місця зростання та  картки «Причини зміни чисельності рідкісних рослин».

Завдання.

  • Ви не забули, що ми знаходимось біля річки? Давайте з’ясуємо, чому ці рослини стали рідкіснимиЩо їм загрожує у природі? Чому їх занесли до Червоної книги?

Діти  заповнюють схему  на картках.

 Кожна пара по черзі називає одну  причину зникнення рослин, керівник гуртка записує їх на плакаті. У процесі бесіди зясовують усі головні причини зміни чисельності рідкісних рослин:

  • руйнування місць зростання, розорювання території, будівництво;
  • зривання на букети та як лікарської сировини;
  • викопування з кореннями для висаджування на присадибних ділянках;
  • випасання та витоптування худобою;
  • випалювання трави;
  • забруднення ґрунтів, атмосфери;
  • зміна умов життя, зміна клімату.

 

  • Рослини не можуть пристосуватись до шкідливої діяльності людини, тому окремі види поступово зникають. Науково встановлено, що ніякі людські зусилля сьогодні не можуть відтворити знищені види, адже  на створення певної рослини природі потрібні мільйони років. Усвідомлення цього покладає на нас великий обов’язок – зберегти всі рослини на Землі.

Отже, ми  виявили причини того, що рослини стають рідкісними. Давайте з’ясуємо, як усунути ці загрози, що необхідно зробити, щоб зберегти рідкісні рослини, щоб наша Червона Книга України  стала меншою.

 

2.   Обговорення з  вихованцями гуртка    визначених раніше  загроз:

  • заборонити розорювати території та будувати котеджі біля річки, адже там мають бути створені водоохоронні зони;
  • ніколи не зривати квіти у природі,  для букетів вирощувати квіти на присадибних ділянках, квітниках;
  • для  лікарської сировини використовувати замінники (інші рослини), вирощувати  лікарські рослини для фармацевтичної промисловості на полях, придбати лікарську сировину в аптеках;
  • на присадибних ділянках вирощувати декоративні рослини з насіння, ніколи не викопувати рідкісні рослини у природі з коренями;
  • випасати худобу у призначених для цього місцях, де немає рослин, занесених до Червоної книги України;
  • випалювання трави у дикій природі заборонено;
  • знизити загрози зміни клімату у глобальному масштабі. Використовувати біологічні методи боротьби з шкідниками, менше застосовувати гербіцидів, пестицидів та інших шкідливих речовин. Не засмічувати береги річки.

3. Метод моделювання заказника за тренінговою технологією.  Керівник гуртка розгортає плакат із зображенням скелястого берега річки без квітів.

- Які думки навіює  вам такий ландшафт без квітів?

А тепер давайте збагатимо його різнобарв’ям рідкісних квітів.

За допомогою двосторонньої клейкої стрічки діти наклеюють на плакат маленькі фотосвітлини рідкісних рослин, використовуючи інформацію про умови зростання (біля води, в яру, на схилі, у верхній частині берега річки), зазначену зі зворотнього боку. Називають назву рослини.

  • Що необхідно зробити на  цій території біля річки, де ми виявили рідкісні рослини?  Який найефективніший  метод охорон и рідкісних рослин?

 Заповідання, тобто  створення заповідної території є найефективнішим методом охорони біорізноманіття.

Заповідні території бувають великі: заповідники, національні парки, і маленькі – заказники.  У нашому випадку доцільно з метою охорони рідкісних рослин рідного краю,  з якими ми ознайомились на занятті, організувати заказник.

У Новоукраїнському районі у 1994 році вченими створено 4 заповідні території: Ландшафтний заказник загальнодержавного значення “Войнівський”;

Державний ентомологічний заказник “Явдокимівський”;

Державне заповідне урочище “Горіхівська балка”;

Державна комплексна пам’ятка природи “Ташлицькі скелі”.

А у 2010 році з ініціативи вихованців екологічного гуртка РЦДЮТ «ЗОРІТ»

був створений  ландшафтний заказник місцевого значення «Квіти на скелях».

 

 Якщо ви виявили  мальовниче місце, де ростуть рідкісні рослини чи тварини необхідно звернутись до екологічних служб з пропозиціями заповідати його.

Давайте придумаємо назву  для нашого заказника.  

ІІІ.  Заключна частина . Підведення підсумків заняття.

Людина живе у світі

Як природи рідна дитина.

 Без довкілля не може й миті

На землі цій прожити людина.

Без повітря, і без водички,

І без сонечка, й сині неба,

І без квіточки, без травички…

Тож природу вивчати треба.

Щоб не скривдити, не зламати,

І в гармонії з світом жити.

Релакс-вправа «В заказнику». Мета: зняття психоемоційної напруги, актуалізація особистісних ресурсів. Педагогом пропонується сісти всім зручно, заплющити очі, дихати рів­номірно, спокійно, звільнитися від м'язового напруження в тілі.

«Уявіть, що весняного сонячного дня ви потрапили до заказника «Квіти на скелях», блакитною стрічкою несе свої тихоплинні води Чорний Ташлик,  все навкруги покрито килимом різнобарвних квітів. Ви лягаєте на траву,  відчуваєте  її м'якість, свіжість і пахощі. Підводите свій погляд в небо: чисте, безхмар­не, блакитне. Подивіться на нього ще декілька секунд. Ось у полі вашого зору з'явився метелик. Коли він пролітає над вами, розгляньте його крильця, простежте, як він віддаляється  і сідає на сон-траву. Він перелітає з одної квітки на іншу, простежте за польотом його тендітних крил. Ваш погляд піднімається  високо-високо в блакить неба. Тепер ви помітили цікаву хма­ринку, легку та білосніжну. Вона відлітає, і перед вами лише небо. Відчуйте себе небом — всеосяжним, загадковим і безмежним. Ви можете досягти всього, побачити все, про­никнути скрізь, ніщо не зможе вас зупинити. Відчуйте легкість польо­ту, впевненість у собі. І промовте до себе: «Я зможу...» (Обговорення.)

 

Домашнє завдання. Створити свій віртуальний заказник.

Список використаних джерел.   

1.Заповідні куточки Кіровоградської землі, під ред. Т.А.Андрієнко, К., «Арктур-А», 1999.- 238 с. 

2. Собко В.Г.,  Стежками Червоної книги, К., Урожай, 2007.-280с.

3.Червона книга України.  Рослинний світ,  під ред. Я.П.Дідуха, К., видавництво «Глобалконсалтинг», 2009.-  900 с.

Категорія: Матеріали керівників | Додав: vov2302 (11.04.2017)
Переглядів: 1219 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]